Home       Leden       Beheerder

Archief



100 jaar Concertkoor

Van 1910 tot 2010: het jubileumboek met 100 jaar geschiedenis van het Concertkoor. Met interviews, verhalen, foto´s en overzichten. Nog verkrijgbaar via het secretariaat.

De Stem van de meester

De Stem van de meester is een documentaire van Hester Overmars, over de samenwerking tussen Geert van den Dungen en zangtalent Oscar Verhaar. Over de ontwikkeling van een eigen geluid dat het Concertkoor Breda en bezoekers vanaf het prille begin live hebben kunnen volgen. In 2015 was de uitzending op televisie. Wilt u terugkijken? Kijk op uitzending gemist: klik op http://www.npo.nl/2doc/12-07-2015/KN_1671621


Voorjaarsconcert 2019 op zondagmiddag 24 maart 2019

Beste lezer,

Het Concertkoor Breda zal op 24 maart 2019 om 15:00 uur in de R.K. Laurentiuskerk te Breda, Ginneken, onder leiding van Geert van den Dungen en vergezeld van vier solisten De Petite messe solonnelle van Gioachino Rossini ten gehore brengen. Rossini’s “oudedagszonde”: Petite Messe Solennelle

‘Is dit heilige muziek, die ik heb gemaakt, of is het heiligschennis?’, vroeg Gioacchino Rossini (1792-1868) aan niemand minder dan God zelf toen hij in 1863 zijn Petite Messe Solennelle had voltooid. Een mis waar overigens weinig klein aan is, behalve de oorspronkelijke bezetting, die Rossini heeft omschreven als ‘twaalf zangers van drie geslachten – mannen, vrouwen en castraten’: acht voor het koor en vier solisten. En met zijn kenmerkende ironie vroeg hij of de Heer hem de associatie met de twaalf discipelen aan het avondmaal wilde vergeven. Maar, verzekerde Rossini, ‘bij mijn maaltijd zal geen Judas aanzitten en mijn zangers zullen correct en con amore Uw lof zingen’. Over de symboliek van de begeleidende drie-eenheid (2 piano’s en 1 harmonium) heeft hij maar gezwegen. Wie alleen Rossini’s teksten leest en niet zijn noten, zou inderdaad kunnen denken dat hij nogal luchtig omging met de religieuze bagage van de mis. De reguliere kerk kwam hij er sowieso niet mee binnen, want vrouwen mochten in die tijd nog niet in de katholieke eredienst zingen. Hij had het werk gecomponeerd in opdracht van een bevriende graaf voor de inwijding van diens privékapel in de Parijse voorstad Passy, waar Rossini zijn laatste jaren doorbracht. Daar ging het op 14 maart 1864 in première. Ironisch bedoeld of niet, Rossini hield een slag om de arm over zijn geschiktheid als componist van religieuze muziek. ‘Ik ben voor de Opera buffa geboren, dat weet U wel. Weinig kennis, een beetje hart, dat is alles’, zette hij in zijn bede aan God bij de slotmaten van het Agnus Dei. De mis is zowel feestelijk als sober, bij vlagen dramatisch, dan weer ingetogen. Hoezeer ook het opera-idioom herkenbaar is en het belcanto in de solopartijen nooit ver weg is, hij had met ‘oprechte liefde voor de religie’ aan deze compositie, zijn "oudedagszonde", gewerkt, schreef hij aan zijn vakbroeder Franz Liszt.

Het Concertkoor Breda kan weer terugkijken op haar zeer succesvolle concert in de St. Willibrorduskerk in Teteringen op 4 november 2018 toen zij het Requiem van Hasse, het Magnificat van Zelenka en het Stabat Mater van Vivaldi voor u hebben uitgevoerd. Voor het najaar 2019 is het Concertkoor Breda voornemens de Messiah van Händel uit te voeren. Zodra meer informatie over ons voorjaarsconcert bekend is, zal deze vooraankondiging worden aangevuld.


Voorjaarsconcert

Het Concertkoor Breda zal op 4 november 2018 om 15:00 uur in de St. Willibrorduskerk te Teteringen onder leiding van Geert van den Dungen u verrassen met een drietal schitterende werken.

Het Requiem in Es van Johann Adolf Hasse en Het Magnificat in D van Jan Dismas Zelenka

brengt het Concertkoor Breda vergezeld van vier solisten ten gehore onder begeleiding van het barokorkest Florilegium Musicum. Het derde werk , het Stabat Mater van Antonio Vivaldi, zal voor u worden uitgevoerd door de u bekende countertenor Oscar Verhaar. Hasse (1699 -1783) was in het midden van de achttiende eeuw een van de beroemdste Europese componisten, die aan het Hof van Dresden furore maakte. Zelenka (1679-1745), eveneens als componist aan het Hof van Dresden werkzaam, wordt de laatste tijd weer ontdekt als meester van aantrekkelijke Barokmuziek.

Zodra meer gedetailleerde informatie bekend is, zal deze vooraankondiging worden aangepast. Intussen kijkt het Concertkoor Breda terug op het zeer succesvolle najaarsconcert in diezelfde St. Willibrorduskerk in Teteringen in het najaar 2017 toen wij het Requiem van Mozart en de Nelson Mis van Haydn voor u hebben uitgevoerd. Ook op de Soirée Musicale “Sure on this shining night” met liederen van Fauré, Elgar, Dvorak, Peterson-Berger en Britten in de ANNAstede te Breda op 20 april 2018 kijken wij en onze toehoorders met veel plezier terug.